Kinderen en stress

1 op de 3 kinderen op de basisschool geeft aan last te hebben van stress door school
Uit onderzoek door dr. Luc Swinnen 
 
             
 
 
Symptomen van stress bij kinderen  
Symptomen van stress bij kinderen is niet anders dan bij volwassenen. Hieronder staan de meest voorkomende symptomen bij kinderen. 
 
  • lichamelijk: Buikpijn, hoofdpijn, vermoeidheid
  • mentaal: concentratie vermindering, prikkelbaarheid, somberheid, nachtmerries, moeite om alleen te zijn, onzeker
  • gedragsmatig: Verandering van slaappatroon, bedplassen, stemmingswisselingen, veel alleen zijn, moeite met het afronden van huiswerk, verminderde schoolprestaties    Nieuwe gewoontes; duimzuigen, neuspeuteren bij jonge kinderen en liegen of negeren van autoriteit bij oudere kinderen
 
TIPS tegen stress bij kinderen
  • Rust in de dagindeling,
  • Goede voeding en nachtrust,
  • Herken als ouder stress-signalen en reageer hier adequate op. Hierbij kan je nagaan wat jou helpt om te ontspannen in stress-situaties.
  • Persoonlijke en positieve aandacht is belangrijk voor het ontwikkelen van zelfvertrouwen
  • Laat je kind vertellen wat hij/zij vandaag gedaan, beleeft en ervaren heeft
  • Praat zelf ook over je eigen ervaringen, gevoelens, die je wilt delen
  • Wees als ouder alert waar je over praat wanneer je kind in de buurt is, bepaalde onderwerpen kunnen spanningen bij kinderen veroorzaken
  • Neem als ouder je eigen tijd en rust o.a. op of wandel eens mee
  • Wees als ouder geduldig en mild voor jezelf 
       De opvoeding heeft bittere wortels, maar haar vruchten zijn zoet.- Aristoteles, Grieks filosoof 384 v.C. - 322 v.C.
 
 
 
(E)IK -training voor KIND en OUDER samen - samn ontspannen in natuur
In Alkmaar start - Inschrijven
 
INDIVIDUELE BEGELEIDING - kinderen
Begeleiding bij kindern wordt vanuit de basisverzekering vergoed
Begeleiding bij volwassen wordt vergoed vanuit het aanvullende pakket. 
 
 
Situatie wordt minder stressvol als deze begrijpelijk, hanteerbaar en zinvol ervaren wordt
 
Behandeling bij kinderen richt zich op
  • verhelderen van de stressbronnen
  • verhelderen eigen positie en omgang in de stress-situatie
  • lichaamssignalen leren herkennen en hier effectief mee om leren gaan
  • ademtherapie
  • visualisatietechnieken
  • grounding, stevig in eigen schoenen staan
 
Interessant
Boek: Het fluisterkind - van Janita Venema
Boek: Ieder kind heeft grenzen nodig - van Annette Kast 
Boek: Dans van woede - van Dr. Herriet G. Lerner
Site:   Axenroos - over sociale vaardigheden en gedragingen